Nową formą pracy z wychowankami Specjalnego Ośrodka Wychowawczego w Mocarzewie od II semestru roku szkolnego 2014/2015 jest dogoterapia. Jest to metoda wspomagająca proces rehabilitacji, terapii i rozwoju z udziałem odpowiednio przeszkolonego psa - Amika.
Zajęcia te mają charakter relaksacyjny, edukacyjny i terapeutyczny.
Prowadzi je wychowawca z internatu p. Ariel Durmaj. W czasie zajęć dogoterapii wspierany jest rozwój fizyczny, psychiczny i poznawczy naszych wychowanków.
Pies terapeuta spełnia rolę łącznika pomiędzy dzieckiem a wychowawcą i pozwala na realizację następujących celów:
-przełamanie bariery lęku przed kontaktem z psem,
-akceptowanie obecności psa w bliskim otoczeniu,
-rozwijanie mowy, wzbogacanie słownictwa i potrzeby komunikacji,
-doskonalenie sprawności aparatu artykulacyjnego,
-kształtowanie i nazywanie pozytywnych emocji dziecka,
-wydłużanie koncentracji uwagi,
-podejmowanie różnych form działań ruchowych w obecności psa i w kontakcie z nim,
-nauka relaksacji w obecności psa, wyciszenie (bezpieczne przytulanie się do psa i słuchanie bicia jego serca)
-wykonywanie czynności porządkowych w kontakcie z psem,
-uczenie zasad bezpiecznego postępowania z psem, itp.
-kształtowanie umiejętności naśladowczych
-dzieci, szczególnie z niepełnosprawnością i autyzmem dostrzegają oraz naśladują czynności wykonywane przez psa co usprawnia proces uczenia się
Określone cele realizowane są podczas ćwiczeń ruchowych, w zakresie ćwiczeń motoryki, ćwiczeń sensorycznych, wspomagających rozwój komunikacji, samoobsługi, z zakresu funkcji poznawczych oraz funkcjonowania społecznego.
Pies dostarcza dziecku wielu doznań zmysłowych. Obecność psa na zajęciach stanowi doskonałą motywację do podejmowania działań i wysiłku fizycznego, wprowadza spontaniczność, radość i daje poczucie bezpieczeństwa.
Dzieci wykonują ćwiczenia razem z psem lub przy psie. Na zajęciach wykorzystywane są różnorodne pomoce tj. tunele, piłki, balony, poduszki, koła hula-hop i wszelakie zwierzęce akcesoria (np. miski, liny, szelki, zabawki, smakołyki).
Dogoterapia przyczynia się w skuteczny sposób w rozwoju dzieci niepełnosprawnych intelektualnie. Kontakt z psem dodaje pewności siebie, podnosi poczucie własnej wartości i zapewnia poczucie bezpieczeństwa, obniża poczucie osamotnienia i izolacji, przynosi radość i wywołuje uśmiech, pozwala rozwijać kontakty społeczne, poprawia komunikację, stymuluje ruch i aktywność, samodzielność i odpowiedzialność, daje możliwość okazania uczuć, wytwarza swoistą więź: „człowiek - zwierzę”, pomaga zdobyć nowych przyjaciół, rozwija funkcje poznawcze, koncentrację uwagi, orientację przestrzenną, uczy samoakceptacji.